Type to search

Effects

Some European newspapers reject political ads from Hungary’s Orbán – EURACTIV.com

Share

Several leading European newspapers have refused to run a paid advertisement signed by Hungarian Prime Minister Viktor Orbán.

The one-sided ad says that Brussels is building a “superstate”, denounces the “European empire”, calls for national parliaments to be strengthened and opposes greater European integration.

“The European Parliament has proven to be a dead end: it only represents its own ideological and institutional interests. The role of the national parliaments needs to be strengthened, ”the ad said.

Orban’s vision of Europe: dismantling the EU Parliament

In today’s issue of Capitals, learn more about the Pride March in Warsaw amid the current backlash against the LGBT community, the German health minister warning football fans not to travel to London, and much more.

In response, Herman Grech, editor-in-chief of the Times of Malta, which did not run the ad, wrote on Thursday that Orbán’s government had “declared war on Hungary’s free press. We will not stand idly by how he uses it elsewhere. “

Orbán, a eurosceptic facing a highly competitive election next spring, came under fire last week at the EU leaders’ summit over Hungary’s new anti-LGBT law. The Hungarian government says the law’s goal is to protect children, but critics say it stigmatizes members of the LGBT community.

The conflict is the latest in a series of clashes between Orbán and the bloc, ranging from its treatment of refugees to pressure on academics, judges and the media.

The Belgian newspaper De Standaard also rejected the ad and instead published its own full-page ad in rainbow colors, symbolizing the rights of LGBT people, with the text “Dear Viktor Orbán, Laws should never distinguish love from love”.

Karel Verhoeven, editor-in-chief of the newspaper, described the anti-LGBT law as a “blatant violation of human rights”.

The Swedish newspaper Dagens Nyheter followed suit and instead asked for an interview with Orbán, wrote editor-in-chief Peter Wolodarski on Twitter.

Two other newspapers in Belgium, La Libre Belgique and De Morgen, also refused to print the ad.

It was printed by the newspapers Le Figaro in France, ABC in Spain, Jyllands-Posten in Denmark and Mlada fronta Dnes in the Czech Republic.

The Hungarian government did not respond to questions from Reuters about how many news outlets they contacted and how many agreed to print the ad. “The ad is a way for us to say clearly and simply what we think is right for the future of the EU,” a Hungarian government spokesman told Reuters.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *